Μια συνέντευξη που παραχώρησε στο B2Green.gr ο κύριος Μανώλης Κωνσταντινίδης, ιδρυτικό μέλος και στέλεχος της ΜΙΤΟΣ Ενεργειακή που δραστηριοποιείται αποκλειστικά με τη συντήρηση των Φ/Β.

B2Green: Άλλη μια εταιρία στον χώρο της συντήρησης των φ/β συστημάτων;
Μ.Κωνσταντινίδης: Αποφασίσαμε να μπούμε στον χώρο αυτόν πριν από δύο περίπου χρόνια, σχεδιάσαμε τις κινήσεις μας, ξεκινήσαμε τις υποδομές πριν από ένα χρόνο και τώρα είμαστε εδώ. Ξέρετε, η ανάπτυξη ενός έργου και η συντήρηση του είναι δύο διαφορετικά επαγγέλματα! Δεν έχουν τα ίδια κριτήρια επιτυχίας, δεν απαιτούν τις ίδιες ακριβώς ικανότητες από τους τεχνικούς τους, δεν κερδίζουν χρήματα με τον ίδιο τρόπο. Σκεφτείτε το και θα δείτε. Μια εταιρία που κατασκευάζει ένα έργο υπογράφει μια σύμβαση, ας πούμε 500.000 ευρώ, σχεδιάζει το έργο μερικές μέρες, μετά κατασκευάζει για αρκετές συνεχόμενες μέρες και όταν τελειώσει, φεύγει από αυτό το έργο, τιμολογεί και εισπράττει. Όλο το χρονικό διάστημα, οι εργασίες ήταν σχεδιασμένες και προγραμματισμένες, κάθε εργαζόμενος ήξερε από πριν τι θα κάνει, πού θα το κάνει και για πόσο χρόνο θα απασχοληθεί. Στη συντήρηση τίποτε δεν είναι έτσι. Το πρόγραμμα γίνεται κάθε μέρα. Ο εργαζόμενος πρέπει να είναι ικανός να αντιμετωπίζει μεγαλύτερη γκάμα ζητημάτων και να ασχολείται ταυτόχρονα ή την ίδια μέρα με πολλά προβλήματα. Πρέπει να έχει στο μυαλό του περισσότερες περιπτώσεις, λύσεις, προβλήματα. Και η εταιρία για να κάνει μια ισοδύναμη είσπραξη πρέπει να εκδώσει πολλά, μικρά και διαφορετικά τιμολόγια. Όπως σας είπα, είναι ένα άλλο επάγγελμα!

B2G: Όταν, λοιπόν, λέμε συντήρηση, τι εννοούμε;
Μ.Κ.: Κατ’ αρχήν δεν εννοούμε όλοι το ίδιο. Εκτός του ότι είμαστε έλληνες και καθένας έχει τη δική του γνώμη, στον τομέα της συντήρησης τα πράγματα είναι λίγο συγκεχυμένα. Κάποιοι θεωρούν ότι συντήρηση είναι η προληπτική συντήρηση ηλεκτρικών, ηλεκτρολογικών και μηχανολογικών συσκευών και υλικών. Άλλοι ότι είναι το καθάρισμα των πλαισίων και του χώρου. Για μας συντήρηση είναι η παρατήρηση, η παρακολούθηση του συστήματος και η άμεση ανταπόκριση και επίλυση σε κάθε ζήτημα που εμφανίζεται. Γι αυτό και παντού αναφερόμαστε όχι σε συντήρηση αλλά συντήρηση και λειτουργία (Σ&Λ). Ασφαλώς και χρειάζεται η προληπτική παρέμβαση. Όμως αυτό είναι το εύκολο, το προφανές, σχεδιάζεται και πραγματοποιείται. Τι γίνεται αν συμβεί το ξαφνικό, το απρόβλεπτο; Και είναι δυνατόν η προληπτική και η επανορθωτική συντήρηση να αντιμετωπίζονται ως διαφορετικά ζητήματα; Άλλος να κάνει την προληπτική και άλλος την επανορθωτική;

B2G: Ναι, αλλά δεν είναι η προληπτική συντήρηση η πιο σημαντική και απαραίτητη παρέμβαση σε ένα φ/β πάρκο;
Μ.Κ.: Δεν ξέρω να σας απαντήσω. Ας πάρουμε για παράδειγμα το αυτοκίνητο μας και ας θεωρήσουμε ότι κάνουμε την προληπτική συντήρηση τακτικά, όπως πρέπει. Είναι πιο σημαντική αυτή ή το τι θα πράξουμε αν διαπιστώσουμε ότι το αυτοκίνητο χάνει λάδια (ενώ τα αλλάξαμε πρόσφατα), ότι το τιμόνι γέρνει αριστερά ή ότι τα φρένα (που και αυτά τα αλλάξαμε προχθές) τρίζουν ή δεν ακινητοποιούν όπως πριν. Εδώ όμως ο οδηγός, δηλαδή εμείς, βρίσκεται πάντα μαζί με το αυτοκίνητο του και είναι ο πρώτος που θα διαπιστώσει όποιο πρόβλημα παρουσιαστεί. Τι γίνεται όμως με το φ/β που βρίσκεται στην πλαγιά του βουνού, κάποια χιλιόμετρα από το πλησιέστερο χωριό; Ποιος το παρατηρεί και το παρακολουθεί και τι παρακολουθεί; Κάθε πότε; Και αν διαπιστώσει μειωμένη παραγωγή, αυτή θα οφείλεται σε κάποιο περαστικό σύννεφο ή σε πρόβλημα του συστήματος; Στην περίπτωση του αυτοκινήτου, ακούμε έναν παράξενο θόρυβο, διαπιστώνουμε μια περίεργη συμπεριφορά και πηγαίνουμε στο συνεργείο για να βρούμε το πρόβλημα και να το επισκευάσουμε, ΠΡΙΝ προκαλέσει πρόβλημα. Ποια είναι η αντίστοιχη ένδειξη στα φ/β συστήματα, ποιος και πώς την παρατηρεί;

B2G: Κι εσείς, πώς αναλαμβάνετε τη συντήρηση ενός πάρκου όταν δεν το γνωρίζετε.
Μ.Κ.: Είναι προφανές ότι πριν υπογράψουμε οποιαδήποτε σύμβαση επισκεπτόμαστε το πάρκο, μελετάμε τα τεχνικά και νομικά έγγραφα που το συνοδεύουν, εξετάζουμε την τρέχουσα κατάσταση του. Προερχόμαστε από το χώρο των κατασκευαστών των φ/β συστημάτων και έχουμε αποκτήσει εμπειρία από την επίσκεψη μας σε πάρκα που έχουν κατασκευάσει άλλοι. Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι δίνουμε και στον ιδιοκτήτη μια αναφορά με τις παρατηρήσεις μας, άλλοτε αρνητικές (η αλήθεια είναι τις περισσότερες φορές) και άλλοτε θετικές. Από κει και πέρα, είναι απόφαση του ιδιοκτήτη αν θέλει να προχωρήσει και βελτιώσεις και επισκευές ή όχι.

B2G: Και τι γίνεται σήμερα με την Σ&Λ των Φ/Β συστημάτων;
Μ.Κ.: Η κατάσταση είναι συγκεχυμένη, κυρίως γιατί είναι καινούργια. Οι ιδιοκτήτες αντιμετωπίζουν το πρόβλημα με τον δικό τους τρόπο. Κάποιοι, συνήθως αυτοί που έχουν μεγάλα πάρκα ή οι ξένοι που έχουν μεγαλύτερη εμπειρία από το εξωτερικό την αντιμετωπίζουν με πιο ολοκληρωμένο τρόπο. Οι περισσότεροι κάνουν κάτι «εκ των ενόντων» και έχουν μεταθέσει το πρόβλημα στο μέλλον. Τώρα έχουν προβλήματα με τα δάνεια, τις καθυστερήσεις των πληρωμών, την έκτακτη εισφορά ή έχουν τον κατασκευαστή του πάρκου που στα πλαίσια μιας μονοετούς ή διετούς εγγύησης τους υποστηρίζει. Για τα πιο μικρά πάρκα, προσφέρεται φιλικά ο γείτονας ή ο μηχανικός του γειτονικού χωριού και τους καλύπτει κάποιες ανάγκες – αυτό βέβαια δεν λέγεται συντήρηση αλλά δίνει μια παράταση στην απόφαση.

B2G: Δεν είναι λογικό τη συντήρηση ενός πάρκου να την αναλάβει η εταιρία που το κατασκεύασε;
Μ.Κ.: Εξαρτάται. Γενικώς πάνω σε αυτό το ζήτημα υπάρχουν δύο απόψεις και ενώ ξέρω ποια άποψη με συμφέρει δεν μπορώ αντικειμενικά να πω ποια είναι η πιο σωστή. Η πρώτη άποψη λέει ότι τη συντήρηση ενός πάρκου πρέπει να την αναλαμβάνει αυτός που το κατασκεύασε διότι γνωρίζει τις λεπτομέρειες, τις υπόγειες οδεύσεις και εγκαταστάσεις, τα υλικά, κλπ. Η άλλη άποψη υποστηρίζει ότι ο κατασκευαστής, αν έχει κάνει κάποιους συμβιβασμούς και μικρές (ή μεγάλες) κακοτεχνίες κατά την κατασκευή, δεν θα τις αποκαλύψει ποτέ και συνεπώς αυτές θα μείνουν με τις όποιες συνέπειες υπάρχουν στην οικονομική απόδοση του πάρκου. Θα έλεγα ότι κλείνω προς την δεύτερη άποψη αλλά σίγουρα δεν είμαι αντικειμενικός κριτής. Θα προσέθετα, όμως, ότι οι Γερμανοί που έχουν ενσκύψει περισσότερο σε αυτά τα ζητήματα, κλείνουν σαφώς προς την δεύτερη άποψη. Κάθε ιδιοκτήτης θα αποφασίσει ανάλογα με την δική του περίπτωση.

B2G: Κι εσείς τι το διαφορετικό προτείνετε;
Μ.Κ.: Προτείνουμε, νομίζω, μια διαφορετική προσέγγιση στο ζήτημα της Σ&Λ. Για να μην παρεξηγηθώ δεν εννοώ κάτι καινοφανές, πρωτοποριακό, ευφυές, κλπ. Εννοώ μια επαγγελματική και ποιοτική προσέγγιση διασφάλισης του ιδιοκτήτη/επενδυτή. Δεν θέλω να σπαταλήσω τον χώρο σας, ούτε το χρόνο των αναγνωστών σας. Όλες μας οι προτάσεις αναφέρονται στην ιστοσελίδα της εταιρίας (www.mitos-solutions.gr). Ό,τι δεν είναι κατανοητό είναι δουλειά μας να απαντούμε στα τηλέφωνα, να κάνουμε συναντήσεις και να τα διευκρινίζουμε. Αν, όμως, θα ήθελα κάτι να μείνει σε αυτή τη σελίδα είναι τα παρακάτω σημεία που νομίζω ότι μας διαφοροποιούν από άλλες εταιρίες :

  1. Ένα δικό μας ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα (SolarSpy) το οποίο παίρνει τα δεδομένα από όποιο εξοπλισμό υπάρχει ήδη στο πάρκο, τα επεξεργάζεται σε πραγματικό χρόνο, κάνει έξη συγκεκριμένους ελέγχους για να διαπιστώσει πιθανό πρόβλημα ή ένδειξη προβλήματος και ειδοποιεί άμεσα και με διάφορους τρόπους. Υποστηρίζουμε ότι το κέντρο ελέγχου της εταιρίας μας διαπιστώνει το πρόβλημα λίγο πριν ή ακριβώς την ώρα που θα συμβεί.
  2. Ένα πανελλαδικό δίκτυο πιστοποιημένων τεχνικών σε όλη τη χώρα που είναι κάθε στιγμή έτοιμοι να επέμβουν, μετά από κλήση από το κέντρο ελέγχου. Μόνιμη/συστηματική παρουσία πιστοποιημένου τεχνικού στον χώρο εγκατάστασης. Επίτευξη ελάχιστου χρόνου απόκρισης.
  3. Τακτική προληπτική συντήρηση που συνοδεύεται από πιστοποιητικό σωστής και πλήρους εκτέλεσης αυτής από αναγνωρισμένη εταιρία πιστοποίησης.
  4. Διαχείριση όλων των εμπλεκομένων σε κάθε συμβάν. Για παράδειγμα, αν υπάρξει κάποια ζημιά από έντονες καιρικές συνθήκες, τότε αναλαμβάνουμε να συντονίσουμε προμηθευτές, εργολάβους, ασφαλιστικές εταιρίες έτσι ώστε να αποκατασταθεί το πρόβλημα το συντομότερο δυνατόν, χωρίς καμία εμπλοκή ή/και απασχόληση του ιδιοκτήτη.
  5. Ασφάλιση επαγγελματικής ευθύνης για κάθε βλάβη που πιθανόν παρουσιαστεί στο πάρκο από δική μας ευθύνη και υπαιτιότητα.
  6. Ειδικός σχεδιασμός υπηρεσιών Σ&Λ για κάθε πάρκο, ανάλογα με τα δικά του χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα, άλλες ανάγκες επιθεώρησης και τεχνικής παρουσίας έχει ένα πάρκο 500kW και άλλες ένα πάρκο 5.000kW. Επίσης, δεν έχει τις ίδιες συνέπειες η διακοπή λειτουργίας μίας ώρας σε ένα πάρκο 100kW και σε ένα πάρκο 2.000kW.

Με λίγα λόγια, αν ο ιδιοκτήτης/επενδυτής το επιθυμεί μπορούμε να αναλάβουμε το σύνολο των ευθυνών με το φωτοβολταϊκό του σύστημα και ο ίδιος να μην ασχολείται καθόλου, πέραν της ενημέρωσης που θα έχει.

Και να μου επιτρέψετε να αναφέρω δύο ακόμα παράπλευρα οφέλη για ειδικές κατηγορίες επενδυτών: (1) Αν ένας ιδιοκτήτης έχει πολλά πάρκα με διαφορετικές συσκευές λήψης και αποστολής δεδομένων (data loggers), τότε είναι υποχρεωμένος να μπαίνει σε πολλές ιστοσελίδες για να πληροφορείται για την παραγωγή. Αυτή η πανσπερμία στην περίπτωση μας ακυρώνεται, αφού ο ιδιοκτήτης βλέπει όλα του τα πάρκα μέσα από τη δική μας ιστοσελίδα. (2) Επίσης, αν κάποιος ιδιοκτήτης έχει πολλά πάρκα σε όλη την Ελλάδα, τότε μπορεί να συνεννοείται και να επικοινωνεί μόνο με μας για όλα τα πάρκα, όπου κι αν βρίσκονται.

B2G: Και το κόστος ποιο είναι;
Μ.Κ.: Δεν θέλω να σας πω τώρα συγκεκριμένα ποσά, παρόλο που τα έχω στο μυαλό μου, γιατί φοβάμαι ότι δεν θα γίνουν κατανοητά έτσι που θα ήθελα εγώ. Μπορώ όμως να σας πω ότι για το σύνολο των εργασιών Σ&Λ, όπως τις ανέφερα παραπάνω και χωρίς καμία απασχόληση του ιδιοκτήτη σε αυτά τα ζητήματα, το κόστος ανά έτος είναι περίπου το μικτό έσοδο που δίνει το φωτοβολταϊκό πάρκο σε 10 ημέρες. Αυτό είναι λίγο ασαφές γιατί τα πάρκα διαφέρουν στον τόπο εγκατάστασης (διαφορετική ηλιοφάνεια), στην τιμή πώλησης της ηλεκτρικής ενέργειας κλπ, αλλά με την παραπάνω απάντηση έχει καθένας στο μυαλό του μια τάξη μεγέθους. Και αν τα πράγματα είναι έτσι, τότε το ερώτημα που τίθεται στον ιδιοκτήτη/επενδυτή έχει ως εξής: αξίζει να διαθέσω 10 μέρες λειτουργίας του πάρκου, ώστε να μην με απασχολήσει ποτέ η λειτουργία του και να γνωρίζω ότι κάποιος ειδικός έχει αναλάβει να παρακολουθεί το πάρκο μου και είναι έτοιμος να επέμβει κάθε στιγμή της ημέρας (χειμώνα/καλοκαίρι, καθημερινές/Κυριακές/αργίες, πρωί/βράδυ); Καθένας θα δώσει στο ερώτημα αυτό την απάντηση που τον αντιπροσωπεύει.

B2G: Και μια τελευταία ερώτηση: Πώς μπορεί να γνωρίζει ένας ιδιοκτήτης αν το πάρκο του παράγει αυτά που θα έπρεπε, αυτά που είχε προϋπολογιστεί να παράγει; Αν η γήρανση του εξοπλισμού είναι η αναμενόμενη ή μεγαλύτερη; Αν, τέλος πάντων, μπορεί να κάνει κάτι ώστε να φέρει την απόδοση στα ανώτατα όρια;
Μ.Κ.: Το θέμα που θίγετε είναι τεράστιο και σηκώνει πολλή συζήτηση. Έχουμε κάνει κάποιες επεξεργασίες στο ζήτημα αυτό και έχουμε υποβάλλει και μία πρόταση στο ΠΑΒΕΤ, σε συνεργασία με το Πολυτεχνείο Πατρών, ακριβώς για αυτό το αντικείμενο. Σε κάποια ζητήματα μπορούν να δοθούν απαντήσεις και να γίνουν τεκμηριωμένες εκτιμήσεις. Όμως, για να υπάρξει οριστική απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα χρειάζονται επαρκή δεδομένα, ας πούμε ενός έτους. Όσο αυξάνεται το χρονικό διάστημα που συλλέγονται δεδομένα, τόσο πιο τεκμηριωμένες απαντήσεις μπορούμε να δώσουμε. Με την ευκαιρία να σας ενημερώσω ότι το επόμενο διάστημα θα είμαστε έτοιμοι να δίνουμε απαντήσεις σε κάποια από αυτά τα ερωτήματα και τότε θα έχουμε την ευκαιρία να επανέλθουμε.